Alweer drie weken in het O zo mooie Kaaptad

25 april 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Het is alweer een tijd geleden dat ik weer iets heb geschreven. Afgelopen dagen heb ik heel veel gedaan en daardoor weinig tijd gehad om mijn blog bij te houden. Of het nou echt druk was met waar ik voor kwam (stage) of druk met leuke dingen. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen haha.

Ik heb mijn eerste week stage achter de rug en wat heb ik veel gezien. Ze geven hier heel anders les dan in Nederland wat soms ook wel schokkend is. De manier hoe ze hier soms met de kinderen omgaan, heeft mij de eerste dagen wel even aan het denken gezet. Gelukkig heb ik door veel te praten en te vragen het een plek kunnen geven. Nu weet ik dat het eenmaal zo gaat zoals het gaat en ik alleen maar de kinderen op mijn manier een leuke tijd kan geven. De kinderen vinden het gek als je op je knieën bij hen aan tafel komt. Inmiddels hebben ze wel door dat het niet gek is. Ik probeer veel met de kinderen in gesprek te gaan om te kijken hoe ze leren. Er wordt hier bijvoorbeeld niet gepraat als een kind even zijn werk niet doet. Ik vind het interessant om erachter te komen waarom een kind dat niet doet of wat een kind voelt.

Buiten de wat minder leuke ervaringen heb ik ook hele leuke ervaringen opgedaan. Dat is natuurlijk ook waarvoor ik kom! Het niveau ligt hier heel erg hoog. Ik vraag mij nog steeds af hoe dat kan en daar probeer ik ook zeker achter te komen. Nederland kan daar nog van leren. Alle administratie wat wij als leerkrachten doen in Nederland kennen zij hier niet. De werkdruk waar wij tegen aan lopen in Nederland hoeft dus eigenlijk helemaal niet, want dan hebben ze hier ook niet. Ik ben daarom erg benieuwd hoe zij alle informatie in kaart krijgen en bepalen welk niveau en welke stof zij gaan aanbieden. De leerlingen hebben hier drie schriften waar ze in werken. That's it. Het is heel mooi om te zien hoe creatief ze het hier oplossen om lessen te geven. Wij kennen het digitale bord en zeuren honderduizend keer als ons potlood op is of als we niet kunnen doen wat we graag willen doen. Hier is het gewoon doen wat er gedaan moet worden en tussendoor zullen we wat leuks doen. Wat ook heel mooi is, is dat de kinderen hier onderling geen gedoe hebben. Er vormen geen groepjes, er wordt niet gescholden en iedereen helpt elkaar.

Ik heb op mijn eerste dag op het krijtbord geschreven. Wauw wat was dit wennen haha, maar ook zo leuk! De kinderen krijgen hier Maths, English, Afrikaans en Life skills. Ze spreken hier alleen maar Engels. Afgelopen dagen heb ik mee gedaan met de Afrikaanse lessen om er voor te zorgen dat ik het ook ga leren. Super leuk! Af en toe vroegen ze aan mij hoe je dat in het Nederlands zei. Dit vonden de kinderen geweldig! De kinderen zijn hier heel vriendelijk en vinden het geweldig dat je er bent. Ze zijn heel nieuwsgierig en willen alles weten maar ook zeker zelf vertellen. Het is leuk om hen dingen te leren, maar ook zeker super leuk dat ik zoveel van hen kan leren!

Ek vind dit pret om les te gee. Eén van de dingen om aan te geven wat ik leuk vind om te doen.

In mijn vrije tijd heb ik al heel veel bezocht. Zo ben ik naar kaap de goede hoop geweest en naar pinguïneiland waar je naast de pinguïns stond. Het weekend is er om samen met mijn huisgenoten te stappen en als ik thuis kom van stage is de gezelligheid er gelijk door lekker tot de late uurtjes te kletsen onder het genot van een muziekje en nog lekker weer.

Donderdag is het hier Freedoms day. Goh wat vervelend. Laten ze hier nou ook aan Koningsdag doen whoehoe! Voor mij dus een lang weekend, want maandag is het de dag van de arbeid. Ja het klopt. Ze hebben hier heeeeel veel vrije dagen.

1. Melissa:
    25 april 2017
    Fijn dat je het zo leuk hebt daar mop! En wat betreft de manier waarop ze les krijgen daar is denk ik vooral confronterend. Eigenlijk is een krijtbord met krijtjes en schriftjes om in te schrijven ook alles wat je nodig hebt om les te kunnen geven! Al dat moeilijke gedoe met het digitale bord is eigenlijk gewoon de verwende maatschappij en vooral materialistische maatschappij! Leer lekker veel en ontdek! Wees nieuwsgierig want dit is een once in a lifetime experience xxx
  2. Tante Von:
    25 april 2017
    Wauw,wat heb je dat weer heerlijk geschreven. Een genot om te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar in het verre Afrika. Geniet lieve meid en doe voorzichtig. I❤you.
  3. Eric:
    26 april 2017
    Hoi Daphne, leuk om te lezen hoe het gaat! Volgens mij kregen we vroeger op bijna dezelfde manier les, dus ergens is er iets fout gegaan bij ons, haha! Veel plezier daar en tot over 4 weken! Xx pappa
  4. Nicolet:
    26 april 2017
    Hoi.hoi leuk om weer wat te lezen over je leventje in de Kaap...wat een ervaring over hoe het anders kan dan in Nederland en..zucht...op ieder vlak in onze maatschappij zouden we echt veel minder administratief gedoe willen..leuk dat je zelf Afrikaans wilt leren en de kinderen juist nederlands... en verder blijf je gelukkig.net als je zus..een lieve Hollandse meid die van vrije tijd en van stappen houdt!!...( grrr waar staat die knipoog nou?!!)