Laatste maand

13 juli 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Inmiddels ga ik morgen mijn laatste maand in. Ik ga mij steeds meer beseffen hoe dichtbij het einde van dit ongelofelijke mooie avontuur komt. Al klinkt een maand voor velen nog zo lang. Voor mij is het alsof de tijd vliegt. Ik heb er nu al drie weken vakantie opzitten.

Donderdag 22 juli heb ik mijn laatste stagedag gehad. Een moeilijke maar mooie dag. Ik heb een hele positieve beoordeling gehad. Wat ga ik ze missen.. Maar dankzij deze kinderen heb ik een brede lach op mijn gezicht. Ik heb heel veel mogen leren en heb echt het gevoel dat ik de kinderen iets mee heb kunnen geven. Ik zal altijd terug denken aan de afgelopen maanden dat ik hier mocht zijn en mocht leren. 24 juli ga ik voor één dag nog terug naar school. Mijn stagebegeleidster had gevraagd of ik dit wilde doen.

Twee weken geleden heb ik een vriendin weg gebracht waar ik samen dit avontuur mee ben begonnen en vorige week zijn er drie meiden weg gegaan waar ik afgelopen maanden mee heb geleefd. Het was een gek idee. In Nederland heb je je familie waar je zo nu en dan heen gaat en hier heb je het te doen met de mensen die er zijn. Vanaf de eerste dag heb ik dit nooit zo ervaren, want het klikten gelijk tussen ons.

Deze week ben ik zelf op pad gegaan en heb ik de plaatsen bezocht die ik graag nog wilde zien. Het blijft zo mooi en iedere keer weer verrassend om de mooie zonsondergang te zien vanaf een berg of vanaf het strand, met de auto langs de kust te rijden en te ervaren hoe ongelofelijk en onwerkelijk mooi dit land is. Ik heb geprobeerd foto's te maken en anderen te overtuigen, maar weet dat het in werkelijkheid anders is.

Samen met Emma heb ik een boottour gedaan van anderhalf uur op een catamaran. Dit was zo mooi en zo gezellig. We hebben veel gelachen en gekletst.

Ik heb hier heel veel nieuwe mensen ontmoet. Een mengsel van Nederlanders en lokale mensen. Deze combi maakt het zo leuk. Ik kijk nog steeds mijn ogen uit dat je zo gek kan doen als je zelf wil en niemand gek op kijkt. Van overdreven uitbeelden van een liedje tot springend rond lopen. Het maakt allemaal niet uit.

Afgelopen weken heb ik optimaal genoten. Van het heerlijk koken en uiteten gaan wat hier leuk is (voor 14,- ben je klaar met een twee gangen), tot spontaan in de avond een drankje doen en vervolgens in de nacht pas thuis komen omdat je geen besef van tijd hebt. Als we ergens heen gaan, pakken we altijd de uber. Ideaal! Je bestelt een uber via de app en is er vaak binnen 5 minuten. De chauffeur hier zijn echt leuk, want je kan gewoon je eigen muziek aansluiten. Afgelopen week was ik onderweg met Emma naar een barretje in de stad. We hadden een Nederlands nummer op en de chauffeur vind het helemaal geweldig. We hebben hem gezegd dat we het niet erg vinden als we langzamer en langer rijden. En zo werden de 6 minuten ineens 15 minuten en gingen we los in de uber met zijn drieën. Een voorbeeld wat je in Nederland niet snel zou zien.

Papa zei mij dat ik veel foto's moest maken. Dit lukt aardig, want buiten dat de foto's op de camera en mobiel staan, hangen er ook steeds meer foto's aan mijn muur.

Vriendinnen thuis vragen of het al 12 augustus is. Ik mis ze, maar het idee dat het al bijna zo ver is maakt me gek. Ik ben nog niet klaar om naar huis te gaan. Ik heb wel leuke dingen om naar uit te kijken, want mijn agenda zit al zo goed als vol als ik thuis kom haha. Ik ben hier helemaal niet van het plannen, maar voor feestjes maak ik graag tijd vrij. Vandaag krijg ik de sleutel van mijn studio in Breda. Mama gaat de sleutel voor mij ophalen. Het is fijn om te weten dat ik bij terugkomst een nieuw plekje heb. Het zal niet het zelfde zijn, maar ik hoop dat ik daar ook zulke mooie momenten mag beleven. Over twee weken ga ik de Garden route doen. Een route die ik héél graag wil doen. Het is een route langs de kust van Kaapstad naar Port Elisabeth. Ook hier ga ik uit mijn comfort zone, want ik ga de gekste adventure activiteiten doen haha.

Ik zal voor vertrek nog een laatste blog schrijven vanuit dit mooie Kaapstad.

1. Eric:
    13 juli 2017
    Hoi Daphne,

jeetje wat zal het weer wennen worden voor je! Dus nog lekker genieten! En het is natuurlijk nog een hele maand. Ik ben benieuwd hoe de Garden Route is. Misschien dat mamma en ik (en Melissa?) dat nog gaan doen. We hebben het zo naar ons zin gehad in Zuid Afrika, we gaan zeker nog een keer terug!

Veel plezier!

XX Pappa
  2. Nicolet:
    13 juli 2017
    Hey lieverd, wat 'n leuk verhaal van het lekker zingen in die Über...haha zie ik ze hier niet doen! En ja nog even en dan moet je 'een van de mooiste plekken ter wereld weer verlaten maar vooral de plek waar je echt totale vrijheid hebt. Helemaal weg van al het bekende..helemaal weer jezelf uitvinden...nou dat heb je gedaan hoor aan de verhalen te oordelen!! Geniet nog even met volle teugen ennuh...als je dan die Garden route gaat doen en je neemt daar op zo'n stuk ook de Über vergeet dan niet het liedje van Jan Smith te zingen...:" ik heb een tuintje in mijn hart" whaahaaa
  3. Opa en oma:
    16 juli 2017
    Lieve Daphne,
    Wat kun jij boeiend schrijven, wij genieten iedere keer van je belevenissen in het prachtige Zuid-Afrika, nu nog een maand genieten met Joost.
    Wij zullen heel blij zijn jouw weer te kunnen omarmen, en zien en luisteren naar je prachtige verhalen.
    Daphne en Joost geniet ervan,

Groeten,